اقدامات لازم برای درمان اختلالات حس شنوایی

آنچه والدین کودک باید به آن توجه نمایند:
    مکان زندگی کودک باید آرام و ساکت و بدون سر و صداهای زیاد وشلوغی وترافیک باشد.
    صداهای بلند غیر قابل پیش بینی حتی الامکان باید از محیط کودک حذف گردد.
    فضا نباید آنقدر بزرگ و خالی باشد که صدا در آن پژواک داشته باشد.
    از بردن کودک به فضاهای شلوغ، بازار،سینما و... خودداری شود.
    اگر قرار است صدایی در محیط ایجاد شود قبلا به کودک اطلاع داده شود
    بر سر کودک فریاد نکشید.
او را وادار به سرعت زیاد، دویدن و یا چرخش های ناگهانی نکنید
آنچه درمانگر باید انجام دهد:
    در ابتدا فضایی آرام وبدون سر و صدا را برای کودک ایجاد کرده تا او با آرامش و اعتماد به محیط، وارد اتاق شود و فعالیتش را آغاز نماید.
    از آنجا که کودکان اتیستیک با انجام برخی رفتارها و به ویژه تولید صداها سعی می کنند تا نسبت به صداهای بیرونی کر شوند در ابتدا درمانگر سعی نماید تا این رفتار ها را حداقل به طور نسبی در کودک کاهش دهد.
    پس از اینکه درمانگر توانست رابطه ی  توام با اعتماد و آرامش را با کودک ایجاد کند.تحریک شنیداری را با زمزمه شروع می کند. درمانگر به تدریج زمزمه ها را تبدیل به ه جاها و آواهای معنادار و خواندن لالایی های ساده تبدیل می کند
    به تدریج درمانگر باید کودک را نسبت به منبع ایجاد صدا آگاه نماید.برای جلب توجه کودک به منبع صدا نیز تمیز صداهای مختلف می توان موسیقی مورد علاقه ی را 2 دقیقه پخش کرد بعد 10 ثانیه متوقف نموده دوباره 5 دقیقه پخش کرد و 10 ثانیه متوقف نمود. به تدریج درمانگر باید منبع صدا را از خود به سمت سایر محرکها،صدا را از سمت ساده بودن به سمت مرکب بودن، از . آهستگی به سمت بلندی،از ملودیک بودن به سمت ریتمیک بودن و از زیر بودن به سمت بم بودن سوق دهد. پس از تعدیل حسی کودک در مقابل محرک های شنیداری مختلف محیطی باید از ساده به دشوار به آموزش تمیز حس شنیداری در کودک پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد