مشکلات ارتباطی در کودکان اتیسم
وجود نقص و مشکل در ارتباطات بیانی کودک اتیستیک یکی از معیار های اصلی تشخیص این کودکان می باشد. این کودکان زمانی که از خزانه ی لغات زیادی برخوردارباشند در بیان جملات معنادار دچار مشکل هستند. یکی از تظاهرات زبانی غان و غون است که در کودک نرمال در سنین 5 الی 6 ماهگی آغاز می گردد اما کودکان اتیستیک حتی در یک سالگی فاقد غان وغون هستند البته در چند ماه اول زندگی ممکن است صدا هایی شبیه غان وغون از خود بروز دهند اما به زودی این توانایی در آنها متوقف می شود.  کودکان نرمال در یک سالگی هنگامی که مورد خطاب قرار می گیرند بر می گردند و پاسخ می دهند ویا چیزی را می خواهند با اشاره آن را نشان می دهند اما کودکان اتیستیک دراین زمینه نیزدچار مشکل هستند. یکی دیگر از مشکلات ارتباطی این کودکان نداشتن تقلید است اما در سطوح بالاتر این کودکان دارای پژواگ گویی می باشند که نوعی تقلید می باشد که شامل تکرار گفته ی دیگران می باشد که ممکن است این تکرار همان لحظه صورت پذیرد یا با تاخیر. برخی از گفتاردرمان ها بر این باورند که این پژواک گویی برای درک گفته ی دیگران صورت می پذیرد و به جای حذف آن می توان در بهبود گفتار کودک از آن بهره برد. در پژواک گویی اغلب با وارونگی ضمیر روبرو هستیم یعنی به جای ضمیر اول شخص مفرد از ضمیر سوم شخص مفرد استفاده می شود ، برای مثال هنگام درخواست آب ، به جای عبارت آب می خواهم می گوید آب می خواهد.50 درصد این کودکان هرگز به تکلم مفید دست نمی یابند. گفت و شنود برای این کودکان سخت و دشوار است، زیرا در فهم ژست های بدنی، تن صدا وایما مشکل دارند. ;

نظرات 3 + ارسال نظر
وحید راشدی چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1388 ساعت 01:03 ق.ظ

[گل] یک سالگی وبلاگ مدیریت توانبخشی [گل]

آبجی چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1388 ساعت 01:42 ق.ظ

عالی بود عزیز!
ممنون از اطلاعاتت!

وحید راشدی چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:03 ق.ظ

[گل] یک سالگی وبلاگ مدیریت توانبخشی [گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد