آشنایی با رشته ی گفتاردرمانی

 گفتاردرمانی چیست ؟
گفتاردرمانی یکی از رشته های پیراپزشکی است که به بررسی، ارزیابی ،تشخیص ودرمان اختلالات گفتاروزبان می پردازد.

 زبان یعنی وسیله برقراری ارتباط .بااین تعریف ساده هرگونه افکار، عقاید واحساسات که به شکل نمادین عرضه شود ، مانند گفتار ، نوشتار، ایماء واشاره، علائم راهنمایی ورانندگی، نقاشی و... جزئی از زبان هستند .

گفتار شکلی از زبان است که برای انتقال افکار واحساسات از صداها وکلمات با نظم وقاعده مشخص استفاده می شود .

مراحل رشد گفتار وزبان

1- گریه اولین صدایی است که نوزاد تولید می کند وابتدایی ترین فرایند آواسازی است و یک عمل رفلکسی وغیر ارادی است ودارای ارزش تشخیصی است . گریه ناله مانند نشانه نارس بودن ، گریه خرخر مانند نشانه انسدادحنجره ، گریه خشن وگرفته نشانه عقب  ماندگی ذهنی ، گریه سفالیک ( زبر گرفته وبلند ) نشانه ازدیاد فشار داخل جمجمه می باشد .

2- (مرحله قان وقون یا بازی باصدا bablling& lalling ) درگریه فقط تارهای صوتی ومکانیسم تنفسی درگیر است ولی درقانوقون علاوه برموارد فوق لبها وزبان نیز بکار گرفته می شوند

این مرحله نیز دارای ارزش تشخیصی می باشد .اگر نوزادی در عضلات حلق وتارهای صوتی اختلال داشته باشد به این مرحله رانخواهد داشت.

3- (مرحله تقلید Echo Speech ) بعد از 2ماهگی کودک شروع به تقلید صداهایی می کند که می شنود واغلب بدون هدف وبی معنی است کودک نه فقط به خاطر لذت از حرکات لبها وزبان بلکه بدلیل اینکه از شنیدن صدای خویش لذت می برد صدا یا هجایی را تولید وچندین بار تکرار می کند.

ارزش تشخیصی این مرحله در کودکان ناشنوا دارای اهمیت زیادی است . از آنجایی که کودک ناشنوا فاقد محرک برگشتی می باشند ( فید بک شنیداری ) کمتر قان وقون می کند وسرانجام کاملا" متوقف می شود.

4- مرحله بیان کلمات معنی دار . در حدود 12 ماهگی اولین کلمات قابل فهم وبا معنی از زبان کودک شنیده می شود که معمولا" نام اشیاء واشخاص است . البته تعداد کلماتیکه کودک درک می کند خیلی بیشتر از کلماتی است که بیان می کند .

5-  (مرحله جمله سازی  Word combination) از حدود 2 سالگی شروع می شود وکودک با ترکیب کلمات جمله می سازد وبا افزایش سن جملات کودک متنوع تر وطولانی تر می شود

6-(مرحله گفتار محاوره vocabular) دامنه لغات در 4 سالگی به حدی می رسد که کودک قادر است یک داستان کوتاه را بیان کند .

7- READINمرحله خواندن ( READING  ) در حدود 6سالگی مرحله خواندن وسپس مرحله نوشتن ومحاسبه کردن شروع می شود .

عوامل موثر بررشد طبیعی گفتار وزبان

1-    جنسیت : سن شروع وسرعت تکامل گفتار در دختران زود تر از پسران است وگفتار شان نیز

مفهوم تر است .اما پسرا در مراحل بعدی آن راجبران می کنند .

2-   هوش : رشد گفتار وزبان در ارتباط مستقیم با توانمدیهای ذهنی فرد است .

3-   رشد فیزیکی : تاخیر در نشستن ، راه رفتن ، مشکلات بینایی وشنوایی سبب می شود تا فرد شناخت کمتری واطلاعات ناقص تری از محیط بدست آورد.

4-  وضعیت اجتماعی ، اقتصادی خانواده : مشکلات خانوادگی در این زمینه باعث می شود که والدین فرصت وامکانات کمتری برای توجه به گفتار وزبان کودک داشته باشند .شاغل بودن مادر نیز تاحدودی تاثیر منفی میگذارد.

5-   جو عاطفی خانواده : مراقبت بیش از حد والدین به همان اندازه مضر است که بی توجهی وترد کودک .

6-   تحریک کلامی : به همان اندازه اهمیت دارد که مسائل بهداشتی ، تغذیه ومحبت مورد تاکید است .

7-  دو زبانگی : این مشکل زمانی بیشتر نمود پیدامی کند که کودک وارد مدرسه یا محیطی می شود که زبانی غیر از زبان مادری استفاده می شود . وکودک مجبور است کلماتی را یاد بگیرد که تا بحال نشنیده ومعانی آن را نمی داند.

8-  دوقلوویا چند قلویی : کودکان دوقلو بدلیل نزدیک بودن به هم وداشتن یک وسیله ارتباطی مخصوص بین خود اغلب از همدیگر تقلید نموده واین در رشد گفتار وزبان آنها تاثیر منفی می گذارد .             
نظرات 2 + ارسال نظر
کوروش شنبه 14 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 10:11 ب.ظ http://biakharid.com


افزایش انفجاری بازدید از سایت شما 100%تضمینی

با سلام خدمت دوست عزیزوبلاگ بسیار خوبی دارید اگر واقعا میخواهید بازدید کنندگان زیادی به سایت شما سرازیر شود فرصت را از دست ندهید یک ملیون بازدید کننده رایگان(1000000)وبیشتر روی این لینک کلیک کنید (http://www.persian111.com/?rid=178111692) وطبق دستورات عمل کنید تاسایت شما درسراسر ایران بازدید کننده داشته باشد وچون این سیستم تبلیغاتی جدید است همین حالا اقدام کنید تا جز نفرات اول باشید که از این سیستم تبلیغاتی استفاده میکنید سریع کلیک کنیدومراحل را به دقت دنبال کنید و5دقیقه بیشتر وقت شما را نمیگیرد امتحانش می ارزه ضرر نداره از ما گفتن بود جدی بگیرید موفق باشید

http://www.persian111.com/?rid=178111692
وبه صورت کامل در مرورگر خود کپی کرده وان را باز کنید
www.biakharid.com
بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام بیا خرید دات کام
معتبرترین واولین سایت در زمینه خرید فروش اینترنتی با 20000کالای متنوع شامل نرم افزار فیلمهای اموزشی لوازم ارایشی بهداشتی خانگی بازیهای رایانه ای لوازم خانگی اموزش زبان موسیقی کتاب الکترونیک با ارسال پستی به تمام نقاط کشوردر جهت ترویج تجارت الکترونیک وکسب درامد میباشد با ورود به سایت از طریق لینک از منوی سمت راست سایت ویا از طریق کادر جستجوکالای مورد نظر خود را انتخاب کنید

سایت منو با نام بزرگترین مرکزفروش اینترنتی لینک کنید اطلاع بدید شما را تو www.0916.tk لینک کنم سپاسگذارم

آبجی جمعه 25 دی‌ماه سال 1388 ساعت 01:53 ق.ظ

مرسی از اطلاعاتت عزیزم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد