مشکلات ارتباطی در کودکان اتیسم
وجود نقص و مشکل در ارتباطات بیانی کودک اتیستیک یکی از معیار های اصلی تشخیص این کودکان می باشد. این کودکان زمانی که از خزانه ی لغات زیادی برخوردارباشند در بیان جملات معنادار دچار مشکل هستند. یکی از تظاهرات زبانی غان و غون است که در کودک نرمال در سنین 5 الی 6 ماهگی آغاز می گردد اما کودکان اتیستیک حتی در یک سالگی فاقد غان وغون هستند البته در چند ماه اول زندگی ممکن است صدا هایی شبیه غان وغون از خود بروز دهند اما به زودی این توانایی در آنها متوقف می شود.  کودکان نرمال در یک سالگی هنگامی که مورد خطاب قرار می گیرند بر می گردند و پاسخ می دهند ویا چیزی را می خواهند با اشاره آن را نشان می دهند اما کودکان اتیستیک دراین زمینه نیزدچار مشکل هستند. یکی دیگر از مشکلات ارتباطی این کودکان نداشتن تقلید است اما در سطوح بالاتر این کودکان دارای پژواگ گویی می باشند که نوعی تقلید می باشد که شامل تکرار گفته ی دیگران می باشد که ممکن است این تکرار همان لحظه صورت پذیرد یا با تاخیر. برخی از گفتاردرمان ها بر این باورند که این پژواک گویی برای درک گفته ی دیگران صورت می پذیرد و به جای حذف آن می توان در بهبود گفتار کودک از آن بهره برد. در پژواک گویی اغلب با وارونگی ضمیر روبرو هستیم یعنی به جای ضمیر اول شخص مفرد از ضمیر سوم شخص مفرد استفاده می شود ، برای مثال هنگام درخواست آب ، به جای عبارت آب می خواهم می گوید آب می خواهد.50 درصد این کودکان هرگز به تکلم مفید دست نمی یابند. گفت و شنود برای این کودکان سخت و دشوار است، زیرا در فهم ژست های بدنی، تن صدا وایما مشکل دارند. ;

اتیسم چیست ؟ (1)

اتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود . علائم این اختلال در سه سال اول زندگی بروز می کند . علت اصلی اختلال ناشناخته است و در پسران شایعتر از دختران است .

وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، سبک زندگی و تحصیلات والدین نقشی در بروز اتیسم ندارد . این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی تأثیر می گذارد . کودکان و بزرگسالان مبتلا به اتیسم در ارتباط کلامی و غیرکلامی ، تعاملات اجتماعی و فعالیتهای مربوط به بازی مشکل دارند . این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد . در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری وجود دارد . در این افراد حرکات تکراری ( دست زدن ، پریدن ) و یا مقاومت در مقابل تغییر دیده می شود و ممکن است در حواس بینائی ، شنوائی ، لامسه ، بویایی و چشایی نیز حساسیتهای غیرمعمول نشان دهند . هسته مرکزی مشکل در اتیسم ، اختلال در ارتباط است .

برخی از علائم و نشانه ها که می تواند هشداری برای والدین ویا متخصصین باشد عبارتند از:

ü      فقدان غان و غون کردن تا 1 سالگی

ü      فقدان گفتن یک کلمه تا 16 ماهگی

ü      فقدان جمله ی 2 کلمه ای تا 2 سالگی

ü      پاسخ ندادن به نام زمانی که مورد خطاب قرار می گیرد

ü      ضعف در مهارتهای اجتماعی

ü      تماس چشمی ضعیف

ü      ضعف و نارسایی در کاربرد درست اسباب بازی ها

ü      رابطه ی یکنواخت و بدون تنوع با ابزار، اشیا و اسباب بازیها

ü      فقدان خنده، لبخند ویا نارسایی در ابراز عواطف و هیجانات مثبت

ü      لذت نبردن از در آغوش گرفتن

ü      فقدان تعامل با کودکان دیگر در بازی

ü      ناتوانی در ارائه یک ژست و حالت بدنی هنگام خوشحالی، ناراحتی و یا اشاره کردن به چیزی

ü      داشتن خواهر یا برادری در طیف اختلال اتیستیک

علل لکنت

در واقع دلایل بروز لکنت زبان در کودکان، تا کنون بطور دقیقی روشن نشده‌است. اما آنچه تا حدودی مشخص است، آن است که لکنت نمی‌تواند علت واحدی داشته باشد. بلکه همواره معلول علت بدنی، عاطفی، اجتماعی و یا ترکیب این عوامل است. بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند دچار بعضی از ناراحتیهای عصبی و ناسازگاری‌های اجتماعی هستند. اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتیهای روانی علت لکنت زبان است و یا لکنت خود حاصل حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل است. در بعضی از مواقع لکنت ربان ممکن است حاصل نارساییها و اختلالات دستگاه عصبی باشد و یا در مواردی نیز لکنت زبان از زمان کودکی در اثر بعضی ناهنجاریهای خفیف فیزیولوژیکی پدید می‌آید.

روشهای اصلاح و درمان لکنت زبان امروزه از روشهای مختلفی برای اصلاح، درمان و بازپروری اختلالات گویایی و لکنت زبان استفاده می‌نمایند. از جمله این روشها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روشهای زبانی یا تلفظی برای انجام این عمل بهترین هماهنگی‌ها بین حنجره، گونه‌ها، زبان و لب‌ها لازم است؛ اما همین که در این هماهنگی خللی ایجاد شود، زبان به لکنت می‌افتد. پیش از سن ۴ یا ۵ سالگی به‌ندرت معلوم می‌شود که کودک لکنت زبان دارد. کندی زبان بر اثر اختلال‌های بدنی یا برآشفتگی‌های عاطفی، در انسان رشد می‌یابد. گویا بتوان در پاره‌ای موارد، کند زبانی را از راه آموزش برطرف کرد؛ یعنی به شخص مبتلا آموخت که چگونه آهسته آهسته چیزی را بخواند؛ آهسته آهسته و با توجه خاص به حرف زدن خود، سخن بگوید و هر هجایی را با کمال دقت ادا کند.

همچنین به وی می‌آموزند چگونه به هنگام بند آمدن زبانش، تنفس خود را تنظیم کند. بر اثر مطالعه درباره صوتها یا ترکیب صوتهایی که چنین مشکلی را فراهم می‌آورند، به پاره‌ای از تمرینهای مرحله‌ به مرحله‌ای، برای خواندن دست یافته‌ایم که با انجام آن می‌توان تا حدود زیادی بر مشکل «کند زبانی» چیره شد. به هر حال، درمان لکنت زبان باید به‌وسیله متخصص گفتار درمانی انجام گیرد. این نکته نیز بسیار قابل توجه‌است که نباید مبنای عاطفی را در کند زبانی نادیده گرفت.

روش دو جانبه یا مکمل در این روش به بازپروری و پرورش جنبه‌های دوگانه فکری و زبانی اهمیت فراوان داده می‌شود. این روش بیشتر در مورد کودکان ۳ تا ۷ ساله استفاده می‌شود و معمولاً نتایج ثمر بخشی دارد. هدف این روش در واقع پرورش دوگانه‌ای از قدرت و صحت تفکر، قدرت و صحت بیان است. به عنوان مثال برای نیل به این منظور به کودک می‌آموزند که افکار خود را اصلاح و روشن دریابد، فقط افکار واضح و روشن خود را به زبان جاری نماید و کلمات و جملات را دقیق و رسا بازگو نماید.

روشهای روان درمانی این روشها بویژه در مورد افرادی که دچار کشمکش‌های عاطفی و اختلالات روانی عصبی هستند بکار می‌رود. روش روان درمانی برای کودکان سنین پایین ثمر بخش نیست.

روش دارو درمانی برخی اعتقاد دارند که یکی از عوامل لکنت تنش‌ها و اضطراب و هیجانات عاطفی است. لذا داروهای آرام بخش می‌توانند تا حدودی کودک را از اضطراب و هیجانات عاطفی به دور داشته و در نتیجه لکنت زبان او را تقلیل دهند.

رفتار درمانی یکی دیگر از روشهای متداول و نسبتاً جدید در اصلاح و بازپروری لکنت زبان روش تغییرات و اصلاحات رفتاری است. نظریه مدافعان این روش در این است که یکی از علل لکنت زبان کودک رفتارهای سازش نایافته و یا ناهنجار اوست. لذا در این روش سعی بر اصلاح رفتارها و بالطبع تقلیل لکنت زبان کودک است.

روش خود درمان گری این روش که در واقع می‌تواند نوعی روش رفتار درمانی نیز تلقی شود، بر این اساس استوار است که فرد لکنتی با انگیزه قوی و ایجاد تغییرات لازم در زمینه بازخوردها و نگرشهایش نسبت به لکنت خود به برنامه‌ای منظم، مشخص و بطور جدی و مصمم تلاش کند که اختلال گویایی خود را اصلاح کند

انواع لکنت

لکنت کلونیک یا حالت تکراری در بیان کلمه در این نوع از لکنت زبان کودک یک سیلاب از کلمه‌ای را (که معمولاً اولین سیلاب کلمه را) با سرعت و تشنج تکرار می‌کند. مثلاً کلمه پدر را چنین بیان می‌کند: پ پ پ پدر.

لکنت تونیک یا توقف در تلفظ در این حالت در فعالیت عضلات تلفظی چند ثانیه توقف و سکون بوجود می‌آید و کودک دچار وقفه در تلفظ و ادای کلمه همراه با فشار، کوشش و حرکات خاصی است. کودک مبتلا به این لکنت برای ادای کلمه شدیدا به خودش فشار می‌آورد و پس از لحظاتی سکون بطور ناگهانی و با تشنج کلمه را ادا می‌کند.

مراحل مختلف لکنت کودکانی که دچار لکنت زبان هستند معمولاً و از بدو پیدایش لکنت تا مرحله نهایی مراحل مختلفی را به شرح زیر می‌گذراند.

لکنتی که کودک پذیرفته‌است. کودک در این مرحله متوجه می‌شود که برخی از حروف و کلمات را بطور غیرطبیعی تکرار می‌کند. اما به نظر می‌رسد که نگران حالت گویایی خودش نیست. کودک از این که اختلال تکلمی دارد ناراحت نبوده و رنجی نمی‌برد و کوششی هم برای رفع آن نمی‌نماید. در این مرحله ، لکنت کودک معمولاً همراه با اختلالات تنفسی و یا علایم و عوارض بیماری نیست. نوع لکنت کودک در این مرحله بیشتر از لکنت تکراری است و به همین دلیل در این حالت برنامه‌های گفتار درمانی موثر است.

لکنتی که کودک در برابر آن واکنش نشان می‌دهد (لکنت پس رانده) بتدریج که کودک بزرگ شده و دامنه مکالمات وسیع تر می‌شود به واسطه رفتارهای خاص و فشارهایی معمولاً از سوی همسالان، والدین و معلمان متوجه کودک می‌شود، که کودک بطور قابل توجهی با تعجب و گاه همراه با دلسردی نسبت به چگونگی اختلالات گویایی خود عکس العمل نشان می‌دهد. مثلاً به محض اینکه برخی از اعضای فامیل و نزدیکان و اطرافیان کودک متوجه می‌شوند که او لکنت دارد، رفتارها و واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. وی این واکنشها را درک کرده و بالطبع عدم اطمینان و تنش عضلانی او بیشتر می‌شود.

لکنت پیچیده و شدید بتدریج که حرکات و رفتار ضمنی همراه با لکنت به صورت غیر ارادی ظاهر می‌گردد، شدت لکنت افزایش می‌یابد. به نحوی که کودک نسبت به همه موفقیتها و به همه کلمات و همه اصواتی که با عدم روانی و سلامت او در صحبت توام می‌شوند، حساسیت و نگرانی پیدا می‌کند. در این شرایط لکنت خود، روز به روز پیچیده تر و شدیدتر می‌شود. بطوری که هر چقدر بیشتر نسبت به موفقیتها، کلمات و جملات از خود نگرانی و ترس نشان می‌دهد، لکنت او بیشتر می‌شود و هر چقدر لکنت او بیشتر می‌شود نگرانی و ترس او از شرایط و موقعیتها و کلمات و اصوات افزایش می‌یابد

اختلال واجشناختی و آواشناختی (3)

تفاوت های اصلی میان اختلالات تولیدی واجشناختی وآواشناختی
• 1-اختلال تولیدی با مبنای واجشناختی:
• خطاهای تولیدی عمدتاً از نوع جانشینی هستند.
• اشکالات تولیدی بیمار مربوطند به اشکالات معین در مختصه های ممیزه.
• خطاهای تولیدی بیمار می توانند بی ثبات باشند.
• بیمار در تمیز شنیداری آوای مورد خطا اشکال دارد.
• بیمار ممکن است در یک یا چند خطا تصحیح پذیری داشته باشد.
• ساختمان مجرای گفتار بیمار سالم است.
• دیادوکوکنیزیس بیمار در حد طبیعی است.
• حس وادراک دهانی بیمار طبیعی است.
2-اختلال تولیدی با مبنای آواشناختی:
• خطاهای تولیدی عمدتاً از نوع خرابگویی یا حذفی هستند.
• اشکالات تولیدی بیمار ممکن است مربوط باشند به نقائص ساختمانی یا عصبی مشخص و معلوم ویا اختلالات حرکتی غامض و پیچیده.
• خطا های تولیدی بیمار مشخصاً با ثبات هستند
• اکثر بیماران در تمیز خطاها از آواهای هدف توانا هستند و اشکالی ندارند.
• تصحیح پذیری خطا ها مشخصاً اندک است.
• ساختمان مجرای گفتار بیمار ممکن است معیوب باشد.
• دیاکوکنیزیس بیمار ممکن است کند و با اشکال باشد.
• بیمار ممکن است آستریوگنوز دهانی داشته باشد.